Jumaat, 23 Disember 2011

PENGAMBILAN DAN PEMILIHAN PEKERJA (1)

Pengambilan dan pemilihan pekerja dalam sesebuah organisasi merupakan aktiviti yang amat penting dalam menjamin kejayaan pengurusan sumber manusia. Tanpa strategi pengambilan dan pemilihan pekerja yang baik, organisasi akan mengalami beberapa kesan negatif. Huselid (1994) serta Stewart dan Knowles (2000) menegaskan bahawa amalan pengambilan dan pemilihan pekerja akan memberi kesan ke atas prestasi organisasi secara keseluruhannya. Sebenarnya tujuan umum pengambilan dan pemilihan pekerja adalah untuk mencari pekerja yang terbaik bagi sesuatu jawatan yang bersesuaian (picking the right person for the right job). Gatewood dan Feild (1994) serta Scholarios, Lockyer dan Johnson (2003) mendefinisikan pengambilan dan pemilihan pekerja sebagai proses mengumpul dan menilai maklumat mengenai individu dalam proses menawarkan pekerjaan.

Definisi Pengambilan

Pengambilan adalah salah satu amalan dalan Pengurusan Sumber Manusia (PSM) dan boleh ditakrifkan sebagai amalan dan aktiviti yang dijalankan oleh sesebuah organisasi dengan tujuan utama untuk mengenal pasti dan menarik bakal pekerja (Breaugh dan Starke, 2000). Beberapa ahli falsafah menyatakan pengambilan adalah penting untuk organisasi kerana ia melaksanakan fungsi penting dalam menarik sumber yang penting (modal insan) ke dalam organisasi (Boxall & Purcell, 2003; Galanaki, 2002; Malinowski et al, 2005; Parry, 2006; Parry & Tyson, 2008; Singh & Finn, 2003). Ia mempunyai matlamat yang strategik kerana ia memberi tumpuan kepada keperluan untuk menarik orang-orang yang berkualiti tinggi untuk mendapat kelebihan daya saing (Parry & Tyson, 2008; Malinowski et al, 2005).

Proses pengambilan pekerja dipengaruhi oleh beberapa faktor seperti peraturan kerajaan, polisi syarikat, permintaan dan penawaran buruh serta kemahiran dan kelulusan. Proses pengambilan atau disebut juga proses pengrekrutan merupakan satu proses mencari, mengenalpasti individu yang berkelayakan dan menggalakkan mereka memohon untuk bekerja dengan organisasi berkaitan.

Terdapat beberapa kaedah yang boleh digunakan untuk mencari calon-calon yang layak iaitu sumber dalaman & sumber luaran :-



Galanaki (2002) menyatakan sumber dalaman dan luaran boleh digunakan secara tradisional atau penggunaan teknologi berpandukan kepada bagaimana organisasi mengambil pekerja.

Rujukan : http://apps.intan.my/psimr/articles/Article5%20-%20Full.pdf

Dewasa ini, pengambilan pekerja menjadi semakin mencabar, terdapat ramai calon yang berkelayakan memohon sesuatu kekosongan jawatan. Suatu ketika, proses pengambilan bermula apabila seseorang pengurus mengisi borang khas untuk memohon pekerja. Ia adalah satu dokumen lengkap yang mengandungi nama jawatan, jabatan yang memohon, tarikh pekerja diperlukan dan pengesahan daripada pengurus besar syarikat. Berdasarkan maklumat tersebut, seseorang pengurus sumber manusia akan merujuk kepada diskripsi tugas untuk mengenal pasti kelayakan yang diperlukan bagi memenuhi keperluan pengambilan organisasi.

Pengambilan secara online(e-recruitment)

Satu perkembangan baru adalah penggunaan internet untuk menarik pekerja berpotensi untuk sesebuah organisasi dikenali sebagai "Online pengambilan", ia adalah penggunaan teknologi atau alat berasaskan web untuk membantu proses pengambilan. Menurut kajian, kadar pertumbuhan pengambilan dalam talian telah meningkat dalam tahun-tahun kebelakangan ini. Hampir 2/3 daripada pekerja mengaku menggunakan e-pengambilan sebagai tempat untuk memohon sesuatu jawatan yang ditawarkan dalam tempoh tiga tahun yang lalu. Lebih 7/10 organisasi juga berkata mereka menggunakan pengiklanan pekerjaan di laman web korporat mereka dan menggunakan aplikasi dalam talian. Pada masa ini, ujian dalam talian (digunakan sebagai sebahagian daripada proses pemilihan dalam beberapa cara oleh sebahagian pemohon) dilihat adalah kurang sesuai, walau bagaimanapun ini juga turut berkembang.

Namun ada juga kajian menunjukkan bahawa hanya 25% daripada organisasi menunjukkan mencapai kejayaan yang kukuh dengan e-pengambilan (Chapman & Webster, 2003). Pengambilan pekerja dengan kecekapan yang tidak sesuai dan kemahiran (kebolehan) mungkin menjejaskan prestasi masing-masing dan seterusnya modal sumber manusia organisasi, dan kegagalan organisasi sekurang-kurangnya, melambatkan pertumbuhan (Boxall & Purcell, 2003). Sebaliknya, pengambilan adalah lebih berkesan apabila ia membolehkan organisasi untuk menarik pemohon dengan kebolehan yang betul, yang memenuhi jangkaan organisasi dan mengukuhkan mereka (Stone et al, 2006).

Kebaikan dan keburukan e-recruitment

Pengambilan pekerja dalam talian yang banyak dilakukan oleh organisasi boleh mendatangkan kebaikan dan juga keburukan, antaranya :-


Sumber : https://www.jobshout.co.uk/online_recruitment_survey.html

Perbandingan sistem pengambilan secara manual dan online

Rajah : Proses pengambilan yang dinyatakan secara tradisional dan 'on-line' (Cappelli, 2001)









1 ulasan:

  1. Sy mohon kebenaran untuk gunakan maklumat dalam blog cik utk sy jadikan rujukan assignment sy. Terima kasih.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...